هفت تکنیک برای ایجاد یک گروه موفق در لینکدین
نوشته شده توسط : جعفر

 

اگر در مورد «تصفیه آب های صنعتی» می توان یک گروه فعال و پررونق در لینکدین ساخت، چرا شما نتوانید در حوزه فعالیت خود چنین چیزی را تجربه کنید؟ در لینکدین 2میلیون گروه ساخته شده. شما هم انجامش دهید.
در لینکدین تقریباً دو میلیون گروه ساخته شده است.
 
هر کدام از اعضای این گروه ها نیز می توانند خود یک گروه بسازند.
 
آیا این بدان معناست که شما دیگر فرصتی برای ایجاد و مدیریت یک گروه موفق و پررونق در اختیار ندارید؟
 
حقیقت آن است که پاسخ این سوال، به رویکرد و نگاه خود شما بستگی دارد.
 
واضح است که آن دسته از گروه های لینکدین که به موضوعات مهم و کلان می پردازد، جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کرده اند ولی نکته اینجاست که با برنامه ریزی، برخوردار بودن از دیدی باز و استفاده از ظرفیت های پیدا و پنهان، موضوعات خرد و کم اهمیت تر نیز می تواند در این شبکه اجتماعی برای خود برو و بیایی داشته باشد.
 
به این نمونه توجه کنید:
 
اخیراً در لینکدین توجه من به گروهی به نام Industrial Water Treatment جلب شده است.
 

این مهم است که شما سوالاتی بپرسید که باعث به راه افتادن مباحثات پرشور شود ولی فراموش نکنید که همین بحث و گفتگوها اگر ادامه یابد، می تواند به ایجاد یک کتابخانه ای از اطلاعات مفید وارزشمند منجر شود.

من از جیمز مک دونالد (James McDonald) موسس این گروه – که یک مهندس و متخصص آب شناسی است - درباره نحوه تاسیس گروه Industrial Water Treatment و چگونگی فعالیت و نشاط ادامه دار آن سوالاتی پرسیدم.
 
آنچه که در ادامه می آید، گفته ها و توصیه های ایشان است:
 
1. ابتدا رابطه سازی کنید
 
من سال هاست که در لینکدین پروفایل دارم اما در اکتبر سال 2011 به صرافت افتادم که ببینم از این شبکه چه استفاده هایی می توانم به عمل آورم.
 
پس از چند ماه تلاش، ارتباطات من از 180 به 1000 مورد رسید، که رشد قابل قبولی را نشان می دهد.
 
2. به دیگر گروه ها نیز سر بزنید
 
در مرحله بعدی، در چند گروه مختلف عضو شدم.
 
در همین حین، به فکر تاسیس گروه خودم افتادم.
 
از آنجا که من در یک شرکت تصفیه آب صنعتی کار می کنم، می دانستم که همین قضیه موضوع اصلی گروه من خواهد بود ولی چه کار باید می کردم که گروه من متمایز و متفاوت می شد؟ بر چه اساسی از کاربران می خواستم که به این گروه ملحق شوند؟
 
من به دیگر گروه ها نگاهی انداختم و دریافتم که اولاً بسیاری از این گروه ها به خوبی مدیریت نشده است و در آنها تبلیغات یا پست های نامرتبط زیادی می توان یافت.
 
ثانیاً این گروه ها به اعضای خود اجازه می دادند که هر چیزی را که دوست داشتند، بی محابا پست کنند. یعنی در این خصوص دستورالعمل یا انسجام خاصی مشاهده نمی شد.
 
به نظر من یک گروه خوب و باکیفیت در نقطه مقابله چنین گروه هایی قرار دارد.
 
بنابراین من به ایجاد یک گروه کاملاً مدیریت شده روی آوردم؛ گروهی که در آن هر روز سوالی را مطرح می کنم و به اعضا اجازه می دهم که به آن پاسخ دهند.
 
من از تمام کاربران لیست تماس خود دعوت کردم که به گروه بپیوندند.
 
همچنین لینک مزبور را با چندین گروه دیگر به اشتراک گذاشتم.
 
بدین سان گروه آرام آرام پا گرفت و رشد کرد.
 
3. بر کیفیت اعضا دقت کنید، نه بر کمیت و تعداد آنها
 
تا 26 اوت سال 2012 ما 1000عضو داشتیم.
 
در حال حاضر تعداد اعضای گروه به 1788 نفر رسیده و رسیدن به رقم 2000 نفر نیز چندان دور از دسترس به نظر نمی رسد.
 
ما همچون برندهای مشهور و جهانی، میلیون ها هوادار نداریم ولی برای یک گروه تخصصی و کوچک که در زمینه تصفیه آب های صنعتی فعالیت می کند، این تعداد اعضا رقم بالایی به شمار می رود.
 
ضمناً گروه ما بین المللی است و اعضای آن از کشورهای مختلفی گرد هم جمع شده اند. این خود، نکته ارزشمند و جالبی است.
 
اکنون بین اعضای گروه یک حس دوستی و اعتماد برقرار شده است و این امر به ویژه هنگامی که موضوعات غیرفنی مطرح می شود، بیشتر رخ می نماید؛ مثلاً وقتی کاربران از یکدیگر درباره سال هایی که در زمینه تصفیه آب تجربه اندوزی کرده اند و یا این که اصلاً چرا به این مبحث وارد شده اند، از هم سوال می پرسند.
 
این بحث ها، اغلب کاربران را به بیان خاطرات و داستان سرایی می کشاند و همین موارد به نوبه خود می تواند الهام بخش دیگران در تولید پست های جذاب و خواندنی باشد.
 
در سیصدمین سوال، من این پرسش را مطرح کردم: «شما در زمینه تصفیه آب های صنعتی، چند سال تجربه و سابقه کار دارید؟»
 
تا کنون اعضا در مجموع از داشتن 1516 سال تجربه سخن گفته اند.
 
بر این اساس هر عضو به طور متوسط 25 سال سابقه کار دارد.
 
بد نیست! در این گروه همفکر ما می توانیم از این حجم شگفت انگیز تجربه ها چه استفاده ها که نکنیم!
 
4. از دیگر قابلیت ها غافل نشوید
 
با استفاده از قابلیت جستجو در لینکدین، ما می توانیم به عقب برگردیم و به دنبال پاسخ ها یا موضوعات مختلف باشیم.
 
من از این قابلیت بارها و بارها استفاده کرده ام
 
Search لینکدین یک منبع بزرگ فنی محسوب می شود.
 
این مهم است که شما سوالاتی بپرسید که باعث به راه افتادن مباحثات پرشور شود ولی فراموش نکنید که همین بحث و گفتگوها اگر ادامه یابد، می تواند به ایجاد یک کتابخانه ای از اطلاعات مفید وارزشمند منجر شود.
 
5. قانون وضع کنید
 
قوانینی که من برای گروه ایجاد کرده ام، تا حدودی محدودکننده است.
 
به عنوان مثال فقط من می توانم سوالات اصلی را مطرح نمایم.
 
سپس اعضا می تواند ذیل این سوالات کامنت بگذارند.
 
بخش های Promotions و Jobs را نیز غیرفعال کرده ام بنابراین کسی نمی تواند به این بخش ها پستی ارسال کند.
 
هنوز هم برخی از اعضا هستند که می خواهند چنین کاری انجام دهند ولی من هر روز صبح این دو قسمت را چک می کنم و بیشتر پست های ورودی را حذف می کنم زیرا اکثراً تبلیغاتی هستند.
 
البته برخی از این پست ها بد نیست چرا که می توانم از آنها برای طرح سوالات روزانه الهام بگیرم.
 
من هیچ نوع تبلیغاتی را در گروه مجاز نمی دانم.
 
اعضا هم با این قضیه موافقند.
 
بنابراین هر گاه یک پست تبلیغاتی ببینم، بی درنگ آن را پاک می کنم.
 
البته اغلب اوقات اعضا را هم در جریان می گذارم و علت پاک کردن پیغام را به آنها گزارش می کنم.
 
من در ابتدا از عضو شدن شکارچیان مغز (headhunter) در گروه متنفر بودم و با آن مقابله می کردم.
 
این عده به دنبال یافتن و شکار کردن متخصصان و افراد نوآور هستند.
 
ولی اکنون وقتی می بینم که پیوستن این افراد به گروه ما می تواند تعداد اعضا را افزایش دهد و از سوی دیگر برخی فرصت های شغلی را در اختیار برخی از اعضا قرار دهد، این ممنوعیت را لغو کرده ام.
 
فعالیت شکارچیان مغز مخل مباحثات جاری گروه نیست. بنابراین فکر می کنم تصمیم درستی گرفته ام.
 
6. هوشمندانه مدیریت کنید
 
کلید اصلی مدیریت کردن یک گروه موفق، این است که اعضا – و خودتان - را با عادات روزانه بار بیاورید و وفق دهید.
 
من خودم بر سوالی که فردا باید بپرسم، تمرکز می کنم.
 
کار من در هر روز صبح این است: پاسخ ها و کامنت های شب گذشته را بررسی می کنم؛ عضویت کاربارن جدید را تایید و فعال می نمایم؛ و سوال جدیدی پست می کنم.
 
از آنجا که اعضای گروه ما افراد تحصیل کرده ای از قبیل مهندسین و شیمی دان ها هستند، نحوه رفتار درست و خوب با دیگر اعضا را بلدند.
 
دلبستگی برخی از آنها به گروه بسیار زیاد شده است به گونه ای که گاهی اوقات فکر می کنم آنها برای خواندن پست بعدی و ارائه نظر و پاسخ خود به سوالات، زندگی می کنند!
 
7. بر اهداف محسوس و نامحسوس تمرکز کنید
 
تاسیس این گروه، درآمد و یا کسب و کار مستقیمی برای من ایجاد نکرده است.
 
خودم به خوبی این را می دانم ولی در عوض به آنچه که عشق می ورزم رسیده ام؛ یعنی کمک به سیلان دانش در حوزه ای که به آن علاقه مندم.
 
اکنون من همکارانی از سراسر جهان دارم که برخی از آنها حتی نام کاربری من در گروه را نمی دانند. این فوق العاده است!
 
یکی از اعضای گروه چندی پیش از من خواست که با او در نوشتن یک کتاب همکاری می کنم.
 
آیا تعداد اعضای گروه من به یک میلیون نفر خواهد رسید؟ خیر.
 
در جهان یک میلیون متخصص تصفیه آب وجود ندارد ولی اکنون 1788 تن از آنها به شیوه ای که تا کنون سابقه نداشته است، با یکدیگر بده بستان علمی دارند. 




:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: